És mi is az egyáltalán?
Időről időre a média és a felhasználók felkapnak egy-egy kifejezést, mondatot, kontextusból kiragadott véleményt, és csontig rágják.
Ilyen mostanság a „vállalkozói mindset” avagy „üzleti gondolkodásmód”.
Mire vonatkozik a kifejezés?
Tulajdonképpen egy gyűjtőfogalom azokra a készségekre, amelyekkel a sikeres vállalkozók rendelkeznek. (Az egyszerűség kedvéért tekintsük a „sikeres” jelzőt a klasszikus értelemben, miszerint a az a vállalkozó sikeres, aki rentábilis, profittermelő céget vezet.)
Ki szeretném egészíteni a csoportot vállalkozói attitűddel rendelkező munkavállalókkal, főleg közepes és nagyvállalatnál dolgozókkal, ahol egy-egy munkakör önmagában is vállalkozás. Ezzel vissza is kanyarodunk a vállalkozás szó angol eredetére „enterprise”, azaz valamire vállalkozni, és nem jogi forma, mint ahogy a magyar nyelvben a leggyakrabban értelmezzük. Ugyanis ahogy nő a vállalkozások száma, és egy új generáció lép porondra, akik nem szocializálódtak egy olyan korban, amikor a vállalkozni szitokszó volt, a vállalkozás körüli szókincs is változni fog. Ezért is fontos tisztáznunk a legfontosabbakat, mielőtt beszennyezzük a múltból hozott rárakódott jelentéstöbblettel.
Az üzleti mindset vagy gondolkodásmód tulajdonképpen a következőket takarja (a teljesség igénye nélkül):
- kritikai és kreatív gondolkodásmód
- megoldásfókuszú hozzáállás
- proaktivitás
- gyors alkalmazkodóképesség (reziliencia)
- gyors döntéshozatal
- más szemszögből való ránézés képessége
- összkép és részletre egyaránt való odafigyelés
A szemfüles olvasó észreveszi a párhuzamot a sikeres vállalkozó és a jó vezető között.
A vállalkozás mindig egyben vezetői pozíció. Akkor is, ha a vállalkozást egyszemélyes, mert akkor egyrészt a saját életét vezeti, másrészt pedig a közösségét, ahonnan a vevői/ügyfelei kerülnek ki (de erről egy következő posztban).
Joggal merül fel benned a kérdés, hogy mindez vajon
velünk született képesség vagy tanult készség?
A vállalkozókkal való közös munka alapján azt gondolom, hogy is-is. A csírája, mint minden tehetségnek és zsenizónának, velünk született – a hajlam a vállalkozásra gyakran nagyon korán megmutatkozik egy-egy gyerekben. De a fenti készségcsokrot igenis lehet fejleszteni. Sőt, kell is.
A fejlesztés pedig egyszerűbb közösségben, ugyanis ezek a skillek mind egyben soft skillek, azaz human skillek, ahogy Simon Sinek hívja őket. Más szóval másokkal való interakcióban mutatkoznak meg. Az, hogy hogy bánunk másokkal nagyban meghatározza a vállalkozói utunkat és sikerességünket.
A logikus következő kérdés, hogy fejlesztheted a vállalkozói mindseted, főleg, ha eddig még nem vállalkoztál, nincsenek a környezetedben sem nagyon példák rá, és esetleg a munka világában eddig alkalmazottként voltál jelen. Hozom a választ a következő cikkben!
Addig pedig kövess az instán @monika_fischer_coach